Institute for Documentology and Scholarly Editing

a catalog of

Digital Scholarly Editions

general subject area: music (history of music)

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B

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Carl Louis Bargheer: Fiedellieder plus, Eine digitale Edition

Verantwortlich sind Kostadin Delinikolov, Andreas Fukerider, Joachim Iffland, Ran Mo, Stefanie Rauch, Agnes Seipelt und Joachim Veit. Detmold/Paderborn: Musikwissenschaftliches Seminar Detmold/Paderborn / Lippische Landesbibliothek Detmold / Landesarchiv NRW, Abteilung Ostwestfalen-Lippe, 2012. Zu Version 1.1: "Hier entsteht im Rahmen einer Hybridedition eine Website mit Materialien zu Carl Louis Bargheers Fiedelliedern für Bariton, Violine und Klavier auf Texte von Theodor Storm. [...] Die Website versteht sich als ein work in progress, das zunächst von Basisinformationen sowie einem digitalen Kritischen Bericht zur Edition ausgeht. Nach und nach sollen aber weitere, über die Fiedellieder hinausgehende Informationen zu Bargheer und Umkreis (Briefe, Dokumente, Archivalien) eingearbeitet werden, ebenso wird die digitale Edition der Lieder schrittweise mit neuen Mitteln tiefer erschlossen. Jede Erweiterung wird durch eine neue Versionsnummer gekennzeichnet sein." [from resource]

Beethoven-Haus Bonn - Digitales Archiv

Hg. vom Beethoven-Haus Bonn, 2004-. Das Digitale Archiv erschließt die Sammlungen des Beethoven-Hauses, vor allem Musikhandschriften, Erstausgaben, Briefe und Bilder. Ende 2011 enthielt es über 6.100 Dokumenten auf 37.300 hochwertigen Farbscans, 1.600 Audiodateien (Musikbeispiele und Hörbriefe) und 7.600 Textdateien. Porträts und topographische Darstellungen kontextualisieren die Dokumente. Eine hochaufgelöste Bildqualität aller digitalen Dokumente sowie Einspielungen aller Werke in voller Länge stehen im Intranet des Beethoven-Hauses zur Verfügung.

Ferruccio Busoni – Briefe und Schriften

Hg. von Christian Schaper und Ullrich Scheideler. Berlin: Fachbereich Musikwissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin, 2016-. "Der italienische Komponist, Pianist und Musikschriftsteller Ferruccio Busoni (1866–1924) lebte seit 1894 in Berlin; seine Wohnung am Viktoria-Luise-Platz gab er auch während des kriegsbedingten Exils in Zürich (1916–1920) nicht auf. Sein Nachlass, der in der Staatsbibliothek zu Berlin · Preußischer Kulturbesitz aufbewahrt wird, umfasst insgesamt mehr als 8.000 Briefe, daneben u. a. Noten- und Text-Manuskripte, Konzertprogramme, Kritiken, biograpisches Material, Bilder und Portraits. [...] 
Die Textkorpora werden seitenweise in verschiedenen Ansichten zugänglich gemacht, die frei zu einer Synopse kombiniert werden können:
– im Faksimile (sofern vorhanden);
– in diplomatischer Umschrift (zeichen- und zeilengenau, inkl. Dokumentation von Überarbeitungen)
– in einer Lesefassung, die Orthographie, Interpunktion und Layout regularisiert.
Ein umfangreicher Kommentar begleitet die Textdarstellung." [from resource]

C

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Online Chopin Variorum Edition (OCVE). 2003-2004 (OCVE1) bzw. 2005-2008 (OCVE2)

Directed by John Rink. London/Cambridge: King's College London / University of Cambridge, 2003-2017. "OCVE provides digital images of the manuscripts and first editions of select works by the Polish composer Fryderyk Chopin. Its principal aim is to facilitate and enhance comparative analysis of these primary sources, attaining a degree of flexibility beyond that of extant printed editions of Chopin’s music and indeed of any composer to date. Users are guided in their consultation of the sources by the background information and sample ‘critical commentaries’ provided by the project team. The end result is a new type of ‘musical edition’, one that users themselves construct dynamically and interactively." [from resource] "Projekt zur Edition der wichtigsten handschriftlichen Entwürfe und frühen Druckausgaben zu den "Werken" Chopins. Verfügbar waren zuletzt nur zwei kleinere Stücke (als annotierte Faksimiles), diese aber in bis zu 13 Versionen." [Description of an older version]

Comparatio: Des chants liturgiques médiévaux

Édition par François Bougard. Paris: CNRS, Institut de recherche et d'histoire des textes, 2016. "Cette base musicale a pour objet de faciliter l’identification des provenances de manuscrits liturgiques de l’office par l’étude et la comparaison :
de différentes versions d’antiennes et de répons,
de leurs variantes textuelles." [from resource]

Corpus Rhythmorum Musicum (saec. IV-IX) - I

Digital edition coordinated by Francesco Stella, musical edition by Sam Berrett. Siena: Università degli studi di Siena ad Arezzo, 2009. "A digital and printed edition of rhythmical Latin poems from the 4th to 9th century set to music. A project of the University of Siena in Arezzo coordinated by Francesco Stella with critical editions of the texts [...]. Musical edition by Samuel Barrett (University of Cambridge). An introduction to the manuscripts by Patrizia Stoppacci. Musical recordings by Giacomo Baroffio and the choir «Laus cordis» dir. by Eun Ju Kim. This first volume and CD-ROM presents a collection of poems and music as transmitted in non-liturgical manuscripts: contents include the Planctus for the death of Charlemagne and of Duke Henry of Friaul, the lament after the battle of Fontenoy, the hymns of the Modena watchers, the Christmas song Gratuletur omnis caro, songs about the Last Judgement and the Antichrist, and lyrics of confession or biblical narration by Carolingian poets such as Paulinus of Aquileia and Gottschalk of Orbais, all of which is presented for the first time in both a textual and musical edition. The CD-ROM also includes digital reproductions of and transcriptions from all manuscripts, recordings of musical performances of modern transcriptions, and archives of paleographical, musical, linguistical and metrical data that may be searched using software designed by Luigi Tessarolo." [from resource]

E

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E-Sequence: Audiovisuelle digitale Repräsentation von Sequenzen Notkers des Stammlers († 912) aufgrund ausgewählter Handschriften.

Hg. von Stefan Morent. Tübingen: Musikwissenschaftliches Institut der Universität Tübingen, 2013. "Im Gegensatz zu anderen UNESCO-Weltkulturerbe-Stätten wie dem Inselkloster Reichenau oder dem Kloster Lorsch sind in St. Gallen fast alle mittelalterlichen Handschriften noch vor Ort vorhanden. Zunehmend gewinnt der Schutz originaler Handschriften durch die Arbeit mit Digitalisaten, die Verfügbarkeit von Texten und Bildern im Web sowie neue Ansätze der Forschung durch multimediale Verknüpfungen an Bedeutung.
Das Projekt versteht sich als Beitrag und gleichzeitig Erweiterung hierzu. Durch die Verknüpfung mit Audio-Material entsteht ein weiterer Schritt hin zu einer virtuellen multimedialen Klosterbibliothek. Für die Wissenschaft und interessierte Benutzer erschließt sich damit das geistige Profil eines bedeutenden Bildungszentrums des Mittelalters wie St. Gallen." [from resource]

F

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The Fleischmann Diaries

Ed. by Róisín O'Brien. Cork: Cork Open Research Archive, 2013. "'Digitising the Diaries of Aloys Fleischmann: a prototype for novices' is a thesis project undertaken by Róisín O’Brien, with the collaboration of the Fleischmann family and under the guidance of practitioners, as part of a Masters in Digital Arts and Humanities at University College Cork (UCC), Ireland. The project involved the digitisation of the 1926 and 1927 diaries of the late German-born Irish composer, Aloys Fleischmann (1910 – 1992). In addition to digital preservation, the aim of the Fleischmann Diaries project was to create a freely available digitisation prototype for scholars and non-practitioners, providing them with a reproducible model. The project focused on digital photography and the online publication of the digitised archive. Future expansion will consist of metadata development, which will transform the site into an enhanced scholarly resource. A supporting dissertation, documenting the technical process and establishing a theoretical basis, is published on the dissertation page of the site." [from resource]

G

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The Geese Book

Ed. by Volker Schier and Corine Schleif. Tempe (AZ): Arizona State University, 2012. "The endeavor focuses on one single work: the lavishly and whimsically illuminated, two-volume liturgical manuscript known as the Geese Book. Produced in Nuremberg, Germany between 1503 and 1510, this gradual preserves the complete mass liturgy compiled for the parish of St. Lorenz, as it was sung by the choir of school boys and young men before the Reformation was introduced in the city in 1525. [...] The project is composed of several products and events that are being released or taking place at various times. The centerpiece is this web-site about the manuscript, which contains a complete digital facsimile, sound recordings, high resolution images of the illuminations and video commentary. The videos provide information about the many hands and many minds that were responsible for the Geese Book. Studies about the making, using and meanings of the Geese Book are planned. Political, social, and economic issues are crucial to the study." [from resource]

L

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Kaiser Leopold I.: Digitale Edition des Sepolcro „Il Sagrifizio d'Abramo“

Ed. von Paul Gulewycz. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften (ÖAW), Abteilung Musikwissenschaft, 2016 "Kaiser Leopold I. (1640-1705), langjähriger Herrscher des Heiligen Römischen Reichs, Förderer Prinz Eugens und erfolgreicher Verteidiger Wiens bei der zweiten Belagerung durch die Osmanen, war ein großer Kunst- und Musikliebhaber und neben seiner Tätigkeit als Regent talentierter Musiker und Komponist. Sein Werk „Il Sagrifizio d’Abramo“ ist die Vorlage für eine digitale Edition, die mit dem Codierungsstandard Music Encoding Initiative (MEI) erstellt wurde." [from resource]

M

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Neue Mozart-Ausgabe: Digitalisierte Version

Hg. von der Internationalen Stiftung Mozarteum. Salzburg: 2006-. "Mit dieser Website will die Internationale Stiftung Mozarteum in Verbindung mit dem Packard Humanities Institute die musikalischen Kompositionen von Wolfgang Amadeus Mozart einer breiten Öffentlichkeit zum privaten, wissenschaftlichen und pädagogischen Gebrauch leicht zugänglich machen. Die Website enthält den Notentext und die Kritischen Berichte der Neuen Mozart- Ausgabe (www.nma.at), die seit 1954 von der Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg in Verbindung mit den Mozartstädten Augsburg, Salzburg und Wien herausgegeben wird." [from ressource]

Mozart-Libretti - Online-Edition

Project lead by Ulrich Leisinger and Iacopo Cividini. Salzburg: Stiftung Mozarteum Salzburg, 2006ff. "Die Stiftung Mozarteum Salzburg bietet mit Mozart-Libretti – Online-Edition eine digitale Ausgabe der Textquellen zu den Vertonungen von Wolfgang Amadé Mozart nach wissenschaftlichen Kriterien. Die Ausgabe erscheint im Rahmen der Digitalen Mozart-Edition, die derzeit an der Stiftung Mozarteum Salzburg in Zusammenarbeit mit dem Packard Humanities Institute in Los Altos/California erarbeitet wird." [from resource]

Mozart Briefe und Dokumente - Online Edition

Hg. von der Internationalen Stiftung Mozarteum. Salzburg: 2006-. "Ziel des Projektes ist die Online-Publikation der auf die Mozart-Familie bezogenen Briefe und Dokumente bzw. Brief- und Dokumententeile aus der Zeit zwischen 1740 (Ansiedlung Leopold Mozarts in Salzburg) und 1880 (Gründung der Internationalen Stiftung Mozarteum) in Bild und Text. Sie werden damit einem größeren Kreis von Interessenten zugänglich gemacht." [from resource]

P

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Probstuecke digital

Ed. by Niels Pfeffer and Klaus Rettinghaus. Freiburg: Musikhochschule Freiburg, 2019. "Probstuecke Digital is a digital edition. All musical and textual parts are encoded in XML. This encoding follows the standards of the Music Encoding Initiative (MEI) and of the Text Encoding Initiative (TEI) and builds the core of the edition, which then can be visualised with appropriate software. [...]
This edition is open source and available on GitHub." [from resource]

R

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Richard Strauss

cf. Kritische Ausgabe der Werke von Richard Strauss - Online-Plattform

S

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Digitale Edition der Missa in E-Dur von Simon Sechter

Geleitet von Robert Klugseder, Peter Provaznik. Wien: Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien, 2015. "Im Bruckner-Archiv der Abteilung Musikwissenschaft (ÖAW) befindet sich die autographe Partitur einer bis dato un­be­kannten Missa in E-Dur des Wiener Komponisten Simon Sechter (1788-1867). Das Notenmaterial wurde gescannt und von Studierenden des Praktikums Digitale Musikedition (Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien, S 2015) bearbeitet. Die Notation codierte man mühvoller Kleinarbeit (ohne die Zuhilfenahme eines herkömmlichen Notensatzprogramms) im XML Oxygen-Editor." [from resource]

Songs of the Victorians

Designed and developed by Joanna Swafford. Charlottesville (VA): University of Virginia, 2012. "Songs of the Victorians [are] an archive of parlor and art song settings of Victorian poems, and also a scholarly tool to facilitate interdisciplinary music and poetry scholarship. ... [as of 2014]it contains four songs. [...] The archival portion of this site includes high-resolution images of the first edition printings of each song integrated with an audio file so that each measure is highlighted in time with the music. The scholarly component for each work includes an article-length analysis of the song's interpretation of the poem. Whenever this analysis references a specific section of the piece, the reader can click the speaker symbol [...] to view the score and hear the audio for this excerpt, again with the measures highlighted in time with the music." [from resource]

Kritische Ausgabe der Werke von Richard Strauss - Online-Plattform

Hg. von Hartmut Schick. München: Bayerische Akademie der Wissenschaften, 2016-. "Ein ergänzendes digitales Angebot zu den gedruckten Notenbänden: Briefe, Rezensionen, Bilder und andere Dokumente zu den edierten Bühnen- und Orchesterwerken. Dokumentationen der Gesangstexte zu den Vokalwerken. Textteile der Notenbände (Einleitung und Kritischer Bericht) ein Jahr nach Erscheinen." [from resource]

T

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Thesaurus musicarum italicarum (TMI)

Ed. by Frans Wiering et al. Utrecht: Institute of Information and Computing Sciences, 1997-2005. Online version 2000-2005. "TmiWeb is the online version of Thesaurus musicarum italicarum, an electronic corpus of Italian music treatises from the Renaissance and early Baroque. [...] Nearly 30 works are online on TmiWeb in a full-text, searchable multimedial edition. [...] TmiWeb employs the DynaWeb 4.3 SGML/XML publication environment. [...] Treatises [...] have also been published on CD-ROM. In addition to the editions, these contain complete digital facsimiles of the sources, and the editions with additional presentation and search facilities." [from resource]

Johannes Tinctoris: Complete Theoretical Works

Ed. by Ronald Woodley, Jeffrey J. Dean, and David Lewis. Birmingham: Birmingham Conservatoire, 2013-. "This project, currently in its initial stages of development, presents a complete new edition of Tinctoris's treatises, along with full English translations and multiple layers of commentary material, covering a wide range of technical, historical and critical issues arising from both the texts themselves and the wider context of Tinctoris’s life and the musical environment of early Renaissance Europe." [from resource]

V

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Victorians, Songs of the

cf. Songs of the Victorians

W

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recommended

Carl-Maria-von-Weber-Gesamtausgabe (WeGA) [Digitale Präsentation]

Unter der Leitung von Joachim Veit. Detmold: Musikwissenschaftliches Seminar der Hochschule für Musik, 2011-. "Die WeGA [... hat das] Ziel, bis zum 200. Todestag Webers im Jahr 2026 seine sämtlichen Kompositionen, Briefe, Tagebücher und Schriften in einer wissenschaftlich-kritischen Gesamtausgabe vorzulegen. [...] Alle Textteile (d.h. ausschließlich der Notentexte) werden zunächst [...] als Digitale Edition publiziert."
Diese umfasst seit 2011 ein erstes größeres Textkorpus der Edition der Briefe, Tagebücher, Schriften und Dokumente Webers.

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